فیلم | مسجدی مدرسه‌محور در قلب تاریخ سیاسی ایران
کد خبر: 4079438
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
به مناسبت بزرگداشت روز مساجد

فیلم | مسجدی مدرسه‌محور در قلب تاریخ سیاسی ایران

مسجد و مدرسه سپه‌سالار (شهید مطهری) یکی از زیباترین و با اهمیت‌ترین جاذبه‌های مذهبی و تاریخی شهر تهران است. این مسجد با معماری بی‌نظیر ایرانی و موقعیت مکانی منحصر به فرد (سه راه امین حضور، کاخ گلستان، خیابان عین‌الدوله و مجلس) تقریبا تمام مؤلفه‌های معماری ایرانی را در خود جای داده است. ایکنا به بهانه روز جهانی مساجد گزارشی از این مسجد تهیه کرده است.

 
مسجد و مدرسه سپه‌سالار (شهید مطهری) یکی از زیباترین و با اهمیت‌ترین جاذبه‌های مذهبی و تاریخی شهر تهران است. این مسجد با معماری بی‌نظیر ایرانی و موقعیت مکانی منحصر به فرد (سه راه امین حضور، کاخ گلستان، خیابان عین‌الدوله و مجلس) تقریبا تمام مؤلفه‌های معماری ایرانی را در خود جای داده است. امروز این مسجد را با نام مسجد شهید مطهری می‌شناسیم اما نام این مسجد در وقف نامه‌های این مسجد با عنوان مدرسه ناصریه آورده شده است.
 
در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی نام این مجموعه به دستور سیدحسن مدرس به مجموعه سپه‌سالار تغییر پیدا کرد. پس از انقلاب نیز مجددا به مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری تغییر نام پیدا کرد. این بنای تاریخی ترکیبی زیبا از معماری مساجد ایرانی و مساجد استانبول است. مهندس مهدی خان ممتحن الدوله؛ طرح مسجد و مدرسه‌ سپه‌سالار را با الهام از مسجد جامع و مدرسه چهارباغ اصفهان و همچنین مسجد ایاصوفیه واقع در استانبول خلق کرده است. ایکنا به بهانه روز جهانی مساجد گزارشی از این مسجد تهیه و آن را تقدیم نگاه مخاطبان گرامی می‌کند.
 

خبرنگاران و تدوین: محسن مسجدجامعی و زینب غفوریان

تصویربردار: حامد عبدلی

انتهای پیام
captcha